zaterdag 21 september 2013

De Waddeneilanden, 1954

De afgelopen tijd heb ik diverse boekjes gekocht over de Wadden, voornamelijk uit de jaren '70 en '80. Gevonden in Lauwersoog, bij een tijdelijk boekenwinkeltje in Assen, anderen trof ik aan bij de kringloopwinkel in mijn eigen dorp. Vaak een paar euro, soms zelfs minder.

Gisteravond haalde ik een boekje uit 1954 uit de kast. Een reispocket over de Waddeneilanden. De inhoud was prachtig beeldend geschreven of zoals op de eerste pagina te lezen staat:

'Een levendige beschrijving van talloze tochten in het paradijs van bloemen en vogels, langs het strand, door duinen en oude dorpen, naar overgetelijke natuurmonumenten door Evert Zandstra. Verlucht met 31 foto's van Cas Oorthuys'.

Het lezen, een kijkje terug in de tijd. Onze Wadden, zoals het toen was, bijna 60 jaar geleden. De vaste bootdiensten waren vergelijkbaar met nu. Texel-Den Helder, Vlieland en Terschelling-Harlingen, Ameland-Holwerd. Alleen in geval van Schiermonnikoog was er een vaste bootverbinding met Zoutkamp en Oostmahorn. De Lauwerszee was er in die tijd nog. 

Ik heb het boekje in één keer uitgelezen. Een aanrader vind ik persoonlijk.










Geen opmerkingen: